Ahad, 19 Januari 2014

Pemindahan Stem Cell: Rawatan Bagi Menyembuh Pelbagai Penyakit

Pemindahan Stem Cell telah diperkenalkan didalam amalan klinikal pada tahun 1931, bahkan ianya lebih awal diperkenalkan berbanding kaedah pemindahan organ. Kaedah pemindaham stem cell ini mempunyai potensi yang sangat besar bagi menguasai bidang perubatan pada abad ke-21.

Proses pemindahan stem cell adalah satu kaedah yang komplek bagi menggantikan bagi menggantikan stem cell yang sudah tercemar (tidak sihat) dengan stem cell yang lebih sihat.

Walaupun begitu, proses pemindahan stem cell ini tidak melibatkan pembedahan, tetapi perlu melakukan suntikan bagi memasukkan semula stem cell yang sihat kedalam tubuh. Jika proses ini berjaya, stem cell yang sihat tadi akan mula menghasilkan sel-sel darah seperti mana yang berlaku sebelum ini (iaitu ketika mana stem cell belum lagi tercemar).


Pemindahan stem cell sering digunakan bagi merawat pesakit dimana stem cell mereka telah tercemar disebabkan penyakit dan ianya amat bermanafaat bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit (lihat carta diatas).

Sebagi contoh, didalam kes anemia dimana penyakit ini bukan bersifat kanser, tulang sum-sum telah berhenti daripada menghasilkan cel darah baru yang mencukupi. Dengan melakukan pemindahan stem cell, ia dapat membantu melenyapkan masalah ketidakupayaan sum-sum tulang dengan memasukkan semula stem cell yang sihat kedalam tubuh.

Stem cell yang baru ini akan berpindah masuk kedalam sum-sum tulang dan akan berfungsi seperti sediakala bagi mengeluarkan sel-sel darah yang baru.

Samalah juga didalam kes leukimia dimana penyakit ini bersifat kanser, sum-sum tulang yang tidak sihat ini telah di musnahkan disebabkan ia sudah tidak mampu bekerja secara sempurna atau mungkin mengandungi sel-sel kenser. Apabila stem cell yang sihat telah dipindah masuk kedalam tubuh, penghasilan sel-sel baru yang sihat akan terhasil seperti biasa.

Faktor immunisasi ketika mana berlakunya proses pemindahan sel ini juga mampu membantu sebarang sel kanser yang masih tertinggal didalam sum-sum tulang tadi.

RxCrystal: Jawapan Alternatif Kepada Rawatan Pemindahan Stem Cell
Walaupun begitu, kos bagi menjalani rawatan pemindahan stem cell ini agak tinggi dimana ia memerlukan kos sekurang-kurangnya RM26,000 untuk satu suntikan sahaja. Bahkan kos permulaan bagi menyimpan stem cell yang sihat ke dalam 'bank stem cell' memerlukan kos sebanyak RM2,500. Dimana anda perlu membayar RM250 lagi setiap tahun (yuran tahunan) bagi membekukannya.

Kini ramai ahli sukan dan jutawan yang mula menyimpan stem cell merekat. Stem cell yang disimpan ini dapat digunakan semula sekiranya penyimpan tadi mengalami masalah kesihatan ataupun kecederaan. Sebagai contoh, bagi pemaian bola sepak professional, mereka sering terdedah dengan masalah kecederaan yang serius yang mana mampu membunuh kerjaya. Dengan menyimpan stem cell, mereka boleh menggunakannya semula bagi membaik-pulih kecederaan tersebut.

Disebabkan kosnya yang sangat tinggi, ramai yang tidak mampu menjalani proses pemindahan stem cell bagi mengubati penyakit yang dialami. Kini di Malaysia, terdapat satu produk yang dinamakan RxCrystal dapat membantu memformat semula stem cell tanpa perlu lagi menjalani rawatan pemindahan stem cell. Produk ini ditemui oleh sekumpulan saintis tempatan dan ianya selamat kerana tidak mengandungi sebarang bahan berkimia.

Dengan meletakkan 1 paket RxCrystal yang berbentuk seperti hablur garam dibawah lidah sehingga ia cair, cairan tadi akan terus diserap masuk ke sum-sum tulang. Dari situ ia mampu mengesan pelbagai masalah kesihatan yang anda hadapi dan memformat semula stem cell anda bagi mengeluarkan sel-sel sihat yang baru bagi menggantikan sel-sel yang bermasalah (berpenyakit).

Setakat ini pelbagai penyakit yang kritikal sudah dapat dibantu menggunakan RxCrystal, antaranya seperti Kanser, Leukimia, Ketumbuhan, Kencing Manis, Strok, Gout, Sakit Jantung, Batu Karang/Hempedu, Artrithis, Jaundis, Talsemia, Masalah Saraf, Sawan, Sakit Kulit dan sebagainya. Anda boleh dapatkan maklumat lanjut tentang RxCrystal di www.KristalPenawar.com.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan