Jumaat, 17 Januari 2014

Kadar Pesakit Gout Semakin Melonjak, Apakah Cara Bagi Mengubatinya?

BBC (British Broadcast Center) melaporkan bahawa jumlah pesakit gout di United Kingdom semakin meningkat. Peningkatan ini berkait rapat dengan gaya hidup dan cara pemakanan masyarakat moden. Masalah peningkatan pensakit gout ini bukan sahaja berlaku di UK, malah ia juga berlaku di Malaysia.

Menurut kajian selama 15 tahun yang dibuat oleh Jurnal Catatan Penyakit Rheumatik, setiap seorang daripada 40 orang penduduk UK adalah pengidap gout. Masalah ini sering terjadi kepada mereka yang mempunyai berat badan yang berlebihan, dan cara terbaik bagi mengatasinya adalah dengan mengubah gaya hidup dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat.

Penyakit gout ini juga merupakan sebahagian daripada artritis. Ia terjadi disebabkan pengumpula jumlah uric asid didalam darah. Kristal 'natrium urate' yang dihasilkan oleh tubuh akan terkumpul di dalam sendi dan boleh menyebabkan kesakitan yang teruksecara tiba-tiba, beserta kesan bengkak dan kemerahan.

Biasanya ia terjadi pada bahagian ibu jari dan ia juga boleh terjadi pada bahagian sendi yang lain. Selain individu yang mempunyai masalah berat badan, penyakit gout ini juga mudah menyerang individu yang mengidap diabetes dan juga yang mempunyai masalah tekanan darah tinggi.

Setakat ini tiada ubat-ubatan moden yang dapat membantu mengurangkan kadar uric asid ini. Seperti mana yang dinyatakan sebelum ini, cara yang terbaik bagi mencegahnya adalah dengan mengubah gaya hidup.


Didalam kajian ini, para penyelidik telah menggunakan sumber dari Datalink Penyelidikan Amalan Klinikal (CPRD) bagi melihat jumlah sebenar pengidap gout serta kes-kes yang baru dilaporkan iaitu dari tahun 1997 hingga 2012.

Daripada 4.5 juta senarai individu didalam database pada tahun 2012, hampir 116,000 sudah pun mengidap gout. Selain itu, lebih 7,000 daripada kes-kes baru penyakit gout telah pun dikenal pasti. Daripada tahun 1997 hingga 2012, kes baru penyakit gout telah meningkat kepada 64%, iaitu peningkatan sekitar 4% setiap tahun. Jumlah pengidap lelaki adalah 4 kali lebih tinggi berbanding wanita.

Penyelidik dari City Hospital di Nottingham, mengatakan bahawa akses bagi mendapatkan ubat-ubatan yang berkesan bagi mengubati masalah gout masih menjadi satu masalah utama. Dimana pada tahun 2012, kurang seorang daripada setiap lima orang (1:5) yang mengambil ubat-ubatan hospital dalam tempoh 6 bulan mereka disahkan mengidap gout. Manakala hanya seorang berbanding empat orang pesakit (1:4) yang meneruskan pengambilan ubat-ubatan tadi setelah setahun disahkan mengidap gout.

Penyakit Gout Sangat Menyeksakan
Profesor Alan Silman, Pengarah Perubatan di Penyelidikan Artrithis UK, bersetuju tentang obesiti dan makanan yang dikenal pasti seperti daging merah, makanan laut dan hasil tenusu, selain wain merah dan bir sebagai penyumbang yang berpotensi menyebabkan gout.

Beliau menambah, "Serangan gout mungkin yang paling menyakitkan jika dibandingkan dengan masalah artritis yang lain - ianya lebih buruk daripada artritis reumatoid atau osteoartritis.

"Orang ramai mampu menghindari daripada penyakit gout hanya dengan cara mengubah gaya kehidupan mereka."

Gout: Bagaimana Untuk Mencegahnya

  1. Gout disebabkan oleh pengumpulan asid urik dalam darah, produk sisa biasanya dikumuhkan melalui buah. pinggang. 
  2. Ia terbentuk apabila tubuh menhasilkan bahan kimia yang dipanggil purin. 
  3. Terdapat beberapa faktor risiko untuk mengidap gout yang tidak boleh diubah.
  4. Ia biasanya berkait rapat dengan faktor usia dan risikonya adalah 4x lebih tingga di kalangan lelaki. Ia juga boleh terjadi dikalangan wanita.
  5. Mengawal berat badan adalah salah satu cara untuk mengurangkan risiko gout. Semakin bertambah berat iaitu berat badan berlebihan atau obes, maka peluang untuk mengidapnya juga semakin tinggi.
  6. Tekanan darah tinggi juga dapat meningkatkan risiko mengidap gout.
  7. Tidak menjaga tentang apa yang sepatutnya anda makan dan minum juga boleh meningkatkan risiko gout.
  8. Ikan sardin dan hati haiwan mempunyai kadar purines yang tinggi dan harus dielakkan.


Teknik Terkini: Bagi Merawat Penyakit Gout
Sebagai rakyat Malaysia kita sungguh beruntung sekali kerana kini terdapat satu produk yang dapat memformat semula 'stem cell' didalam tubuh supaya dapat menghasilkan sel-sel baru yang sihat bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak (akibat gout).

Produk yang diberi nama sebagai RxCrystal ini merupakan hasil ciptaan sekumpulan saintis tempatan. Apa yang menariknya ia tidak menggunakan sebarang bahan berkimia. RxCrystal mampu mengurangkan kadar asid uric didalam tubuh disamping dapat menurunkan tekanan darah serta kandungan kolestrol. Seterusnya penyakit gout tadi dapat dirawat sepenuhnya.

Anda boleh dapatkan maklumat lengkap tentang RxCrystal ini di www.KristalPenawar.com. Dengan bantuan RxCrystal bagi menyembuhkan masalah gout tersebut, kini anda tidak perlu risau lagi untuk makan makanan kegemaran anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan